تعریف گیمیفیکیشن چیست ؟

تعریف گیمیفیکیشن

تعریف گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی

تعریف گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی عبارت است از فرایند ادغام بازی‌ها در فعالیت‌ها یا فرایندهایی که از قبل وجود داشته‌اند و هدف از آن، افزایش مشارکت و درگیرسازی افراد (دانش‌آموز در حوزه آموزش) است.

هدف کلی گیمیفیکیشن چیست ؟

با استفاده از گیمیفیکیشن (بازی‌وارسازی)، عناصر بازی در موقعیت‌هایی غیر از بازی ادغام می‌شوند تا فعالیت‌هایی نظیر فعالیت‌های روزمره، حضور در کلاس‌های درس یا مدرسه و نیز حضور در رسانه‌های اجتماعی را برای فرد لذت‌بخش‌تر کنند.

ابزارهای عمومی گیمیفیکیشن :

در این روش از ابزارهایی مانند رقابت، امتیاز، دستاورد، قوانین بازی، و ابراز وجود برای تشویق تعامل کاربر استفاده می‌شود.

بازی‌وارسازی آموزشی به‌نوعی سیستم پاداشی اشاره دارد که در یک محیط آموزشی، دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا تعامل بیشتری با محتوای تدریس شده در کلاس داشته باشند.

ارتباط تعریف گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر بازی :

اگر در تعریف یادگیری مبتنی بر بازی نیز کمی دقت کنید متوجه می شوید که شباهت زیادی به تعریف گیمیفیکیشن دارد.

این شباهت بخاطر این است که مبتنی بر بازی بودن همان گیمیفیکشن است. پس یعنی یادگیری مبتنی بر بازی یعنی یادگیری با گیمیفیکیشن.

بازی‌وارسازی با ارائه بازخورد مستمر، پاداش و فرصتی برای تمرین روی یک موضوع، تا زمان حصول تسلط بر آن موضوع، زمینه ایجاد انگیزه و تقویت یادگیری دانش‌آموز را فراهم می‌کند.

نمونه‌هایی از این روش در آموزش شامل دریافت امتیاز به دلیل دستیابی به یک نمره خاص یا استفاده از جدول امتیازات برای بررسی دانش‌آموزان برتر پس از اجرای آزمون‌ها و امتحانات است.

نظریه بازی‌وارسازی در آموزش

تئوری گیمیفیکیشن در آموزش بیان می‌کند که، دانش‌آموزان زمانی به بهترین شکل یاد می‌گیرند که سرگرم بازی باشند.

علاوه بر این، آنها زمانی بهترین یاد می‌گیرند که اهداف و دستاوردهایی برای خود داشته باشند، البته به شرطی که فرد یادگیرنده هنوز آن را سرگرم‌کننده بداند.

به دلیل ویژگی‌های اعتیادآوری که بازی‌های ویدئویی برخوردارند و کودکان (و بزرگسالان) را به خود جذب می‌کنند، طبیعی است که اگر این عناصر مبتنی بر بازی در مواد آموزشی به کار روند، نتایج مشارکت مشابهی را شاهد خواهیم بود.

اما تعریف گیمیفیکیشن در یادگیری شامل استفاده از عناصر مبتنی بر بازی مانند امتیازدهی، رقابت با همتایان، کار تیمی، جداول امتیاز برای ایجاد تعامل، کمک به دانش‌آموزان در جذب اطلاعات جدید و آزمودن دانش خود است.

می‌توان این موارد را برای موضوعات مدرسه‌ای نیز اعمال نمود. این موضوعات به طور گسترده در برنامه‌ها و دوره‌های خودآموز نیز استفاده می‌شوند که بیانگر عدم توقف اثرات گیمیفیکیشن در بزرگسالی است.

مثال گیمیفیکیشن در کلاس درس

پروفسور  اعلاپور، معجون باارزش خود را گم کرد و برای پس گرفتن آن به کمک ما نیاز دارد. بعد از اینکه تلفن من جلوی دانش آموزان زنگ خورد، با استرس با جناب پروفسور صحبت کردم و نگرانی هایش را شنیدم. او گفت پس از مشاوره با همراهان در مورد پیدا کردن معجون نظرم را در مورد همکاری برای حل معمای گم شدن معجون اطلاع دهم. من نیز پس از مطرح کردن مسئله با دانش آموزان خود من سریع نتیجه میگیرم که حتما باید با پروفسور کم کنیم. گفت به او پیام بدهیم….

تلفنم را بیرون آوردم و چشمان شاگردانم گرد شد. «سلام استاد. ما آماده حل معما هستیم.» من تایپ کردم. دانش‌آموزانم از دیدن پیامک من در جلوی کلاس آنقدر متعجب شدند – به یک استاد خیالی، نه کمتر – که از صندلی‌های خود پریدند و به سرعت دویدند تا آنچه را که می‌فرستم چک کنند. ده دقیقه بعد یک بسته پرونده معمایی کلاس درس را بیشتر متعجب میکنند.

مثال بالا یک داستان پردازی گیمیفیکیشن در کلاس درست است که برای حل یک سری معمای علمی و درسی می‎‌توان از دانش‌آموزان بیشترین همکاری را بدست آورد. شاید در تعریف گیمیفیکیشن نیاز به حساسیت خاصی نباشد و با همین مثال نیز روشن شود.

فرهنگ نامه آموزش و پرورش ابزار کلاس  سعی دارد با ارائه تعاریف لغات مهم در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دانش آموزان این مرز و بوم گامی ساده امّا اساسی در ایجاد فرهنگ معلّمی بردارد و ابزار محتوایی مناسبی برای معلّمین عزیز ایران باشد.

شما نظر متفاوتی درباره تعریف گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی دارید؟

تعریف خودتونو در نظرات برای ما بنویسید!!!

همچنین ببینید

آموزش متمایز

تعریف آموزش متمایز چیست

تعریف آموزش متمایز آموزش متمایز شیوه ای از آموزش است که نیازهای فردی دانش آموزان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.