چگونه گیمیفیکیشن به تقویت انگیزه دانش آموزان کمک میکند؟
با توجه به اینکه امروزه بخاطر مسائلی همچون کرونا، برودت هوا، آلودگی و … بسیاری از مدارس در کشور به آموزش غیرحضوری تکیه میکنند ، تقویت انگیزه دانش آموزان برای نگهداشتن آنها در کلاس بیش از هر زمان دیگری مهم است.
فارغ از مقطع و درسی که تدریس میکنید، گیمیفیکیشن یکی از بهترین راههای افزایش علاقه دانش آموز به درس و تقویت انگیزه دانش آموزان به شمار میرود که به دانش آموز یک راه جدید برای یادگیری می دهد تا هر مرحله از درس را سرگرم کننده و هیجان انگیز بیاموزد.
این روشی برای آموزش است که بدون در نظر گرفتن سن دانشآموز به خوبی کار میکند، زیرا همه ما وقتی یک بازی ویدیویی، بازی موبایلی و بازی رومیزی انجام میدهیم، آن ترشح هجوم دوپامین در بدن را دوست داریم.
اما چگونه گیمیفیکیشن به تقویت انگیزه دانش آموزان کمک میکند؟
در مقاله ای که در سال 2017 در مجله رفتارشناسی با عنوان How gamification motivates منتشر شد، بررسی های مختلف نتایج به شکل زیر حاصل شد:
نتایج این مطالعه نشان میدهد که برخی از عناصر طراحی بازی نیازهای روانشناختی خاصی را برآورده میکنند، زیرا در واقع توسط کاربران شناسایی میشوند. همانطور که انتظار میرفت، گروهی از عناصر طراحی بازی نظیر نشانها(مدالها)، تابلوهای امتیازات و نمودارهای عملکردی که بر شایستگی تأثیر مثبت دارند، نیاز به رضایت دانش آموزان را برطرف می کنند.
این با ملاحظات نظری در مورد پتانسیل نشان ها(مدال ها)، تابلوهای امتیازات و نمودارهای عملکرد برای عمل به عنوان عناصر بازخورد و در نتیجه رسیدگی به تجربیات شایستگی مطابقت دارد و منجر به تقویت انگیزه در دانش آموزان و عموم افراد می شود.
علاوه بر این، به نظر میرسد نشانها، تابلوهای امتیازات و نمودارهای عملکرد نیز در افزایش معنیدار بودن تکلیف نقش دارند. یک توضیح احتمالی برای این نتیجه غیرمنتظره این است که نشان ها، تابلوهای امتیازات و نمودارهای عملکرد نیز می توانند در سطح بازی معنا ایجاد کنند.
گروه عناصر طراحی بازی با استفاده آواتارها، داستانهای معنادار و هم تیمیها بر معنیداری تکلیف درسی درکشده تأثیری داشت. انتظار می رفت که داستان مسیر تعیین شده در بازی را به تجربه ای درگیرکننده ارادی تبدیل کند و در نتیجه معنای کار درک شده را تقویت کند.
یادگیری مبتنی بر بازی چیست؟
یادگیری مبتنی بر بازی به استفاده برخی از اصول بازی (هر نوع بازی) و به کارگیری آنها در زندگی واقعی برای جذب کاربران(در موضوع ما دانش آموزان) است. روانشناسی انگیزشی درگیر در یادگیری مبتنی بر بازی به دانش آموزان اجازه می دهد تا با متریال آموزشی به شیوهای مفرح و پویا درگیر شوند.
یادگیری مبتنی بر بازی صرفا ایجاد یک بازی برای دانش آموز نیست؛ ، طراحی فعالیت های یادگیری که میتواند به صورت تدریجی مفاهیم را معرفی کند و کاربران را به سمت هدف نهایی سوق دهد نیز جنبهای از یادگیری مبتنی بر بازی را شامل میشود.
بازیهای سنتی میتوانند مکانیزمهایی مانند رقابت، امتیاز، مشوقها و حلقههای بازخورد را در خود جای دهند. این مفاهیم به طور فزاینده ای در آموزشات عالی و همچنین در کتابخانه ها به عنوان راهی برای مشارکت دادن دانشجویان در یادگیری رایج شده اند.
اگر همچنان در مورد یادگیری مبتنی بر بازی دو دل و بلاتکلیف هستید؛ به مطالعه این مطلب ادامه دهید، زیرا همه دلایل عالی بودن انتخاب” استفاده از عناصر بازی در کلاس های درس” بررسی میشوند ! در اینجا نحوه تقویت انگیزه دانش آموزان با گیمیفیکیشن توضیح داده شده است.
استفاده از عناصر بازی در کلاس های آنلاین
هدفهای واضح تعیین کنید.
ایده یادگیری یک موضوع جدیدT یک مسئله انتزاعی است که وقتی برای اولین بار شروع میکنید، آن را احساس میکنید. به همین دلیل است که گیمیفیکیشن یا بازی وار سازی یادگیری و یادگیری مبتنی بر بازی، به ایجاد انگیزه در دانش آموزان در تمام سنین کمک می کند تا این ایده انتزاعی را به چیزی ملموس تر و دست یافتنی تر تبدیل کنند.
برای آموزش در کلاس درس و ایجاد انگیزه در دانش آموزان، مانند بازیها برای آنها اهداف نهایی، غولهای انتهای مرحله مانند بازی ماریو تعیین کنید زیرا هر جلسه بازی به دانشآموزان هدف مشخصی میدهد که برای آن تلاش میکنند و برای رسیدن به آن هدف پاداش دریافت میکنند.
با این کار وقتی دانش آموزان درس را شروع می کنند، حدس و گمان وجود ندارد. آنها میدانند چه چیزی از آنها خواسته میشود و میدانند که از چه ابزارهایی برای تکمیل کار استفاده کنند. همه این ها به یادگیرنده انگیزه میدهد تا درس را ادامه دهند.
تمرکز را افزایش دهید.
مهم نیست که چقدر برای مطالعه تلاش کنیم، همه ما موضوعاتی داریم که ما را خسته می کند و حتی با وجود نهایت تلاش ما، ممکن است همچنان تمرکزمان از موضوع درس و موضوع مد نظر منحرف شود.
به همین دلیل یادگیری مبتنی بر بازی و گیمیفیکیشن در آموزش برای افرادی که حین مطالعه تمرکز ندارند و به دنبال راه بهبود آن هستند ارزشمند است.
درس خواندن و مطالعه به روش سنتی ممکن است سرعت را کاهش دهد، اما یادگیری مبتنی بر بازی با کمک روشهای مانند سیستم پاداش، باعث ارتقا سطح انرژی و ایجاد انگیزه درونی دانش آموز میشود.
مثال ساده از ایجاد تمرکز، ایجاد اهداف کوتاه مدت و بازخورد گیری بعد از رسیدن به اهداف کوتاه مدت است که شمارا در بررسی اینکه دانش آموزان متمرکز هستند یاری می کند.
یک پیچ و تاب سرگرم کننده در ابزار آموزشی خود قرار دهید.
افزودن بازی به مطالب آموزشی باعث میشود که دانش آموزان بیشتر به آنچه در کلاس می گذرد، علاقه مند شوند. هنگامی که دانش آموزی علاقه مند است، انگیزه بیشتری برای ادامه یادگیری مطالب حتی با وجود سختگیری و دستورات مختلف معلم دارد.
زمانی که دانش آموز در خانه به یادگیری و تحصیل میپردازد ممکن است به سادگی و به دفعات دچار حواس پرتی شوند. به همین دلیل است که وقتی یک زمینه بازی برای مطالب آموزشی خود ایجاد میکنید، علایق را بالا نگه میدارید و دانشآموزان را تشویق میکنید تا به درسهای خود بیشتر علاقه نشان دهند.
گیمیفیکیشن به دانش آموزان انگیزه می دهد که تمام تلاش خود را برای کسب امتیاز بالا و یا برای پاداش در پایان مسیر یادگیری ادامه دهند.
مثالی ساده از پیچ و تابهای سرگرم کننده داستان های ماجراجویانه برای مسیر یک قهرمان هستند. این داستان ها که یک جادوگر قهرمان یا یک مبارز یا یک درمانگر قهرمان مسیری را طی می کند و با چالش های مختلف مسیر یادگیری و بازی را در هم میآمیزد و داستان منبع ایجاد انگیزه در دانش آموزان خواهد بود.
دانش آموزان را با روش های جدید و متنوع درگیر کنید.
یکی از چالشهای دائمی دبیران، شرکت دادن دانش آموزان در کلاس و جلوگیری از حواس پرتیهایی مانند رویا پردازی دانش آموزان کم صن و سال،صحبت کردن با همکلاسی ها و یا سرک کشیدن در گوشیهای موبایل برای دانش آموزان دبیرستان است.
ایجاد یک تجربه جدید با یک شیوه نوین مانند بازی، باعث میشود مخاطب توجه بیشتری به کلاس درس نشان دهد و کنجکاوی حاصل از بازی و داستان و گیمیفیکیشن به تقویت انگیزه دانش آموزان منجر می شود.
گیمیفیکیشن یکی از نوین ترین روش ها برای انگیزه دهی و تسهیل آموزش است که حتی در صورت حواس پرتی دانش آموز ، باز هم توجه او را به کلاس باز میگرداند.
یکی دیگر از فواید بازیوار سازی کلاس این است که به شما گزینه های زیادی از روشها را میدهد تا همواره در کلاس به صورت خلاقانه تدریس کنید و به هیچ عنوان خسته کننده نباشید. چرا که برای تبدیل یک عنوان درسی به یک بازی بینهایت انتخاب و راه وجود دارد.
مثالی از این موضوع راه های حل مسئله هستند. برای حل مسئله ممکن از راه های زیادی وجود داشته باشد. پیدا کردن راه حل بهینه و سریع یا جامع، یک موضوع برای هر دانش آموز است و شما با تعیین پاداش برای کسی که چندین راه حل و بهترین مسیر حل را پیدا کند ایجاد انگیزه در دانش آموزان را رقم می زنید.
در کلاس آنلاین بازخورد فوری بدهید.
تنظیم کلاس های آنلاین برای برخی دشوار است، اما روش های زیادی برای جبران هر گونه نگرانی وجود دارد. یکی از بهترین بخشها در مورد یادگیری آنلاین و گیمیفیکیشن این است که شما همیشه بازخورد فوری به دانشآموزان خود ارائه میدهید تا به افزایش تعامل یادگیرنده کمک کنید.
در این حالت از بازیهای آنلاین موجود در بازار یا طراحی شده توسط خودتان استفاده کنید. این بازی ها که در آن ها دانش آموز خود تکالیف و مسائل و مسیر آموزشی را با اشتیاق دنبال می کند بستری برای دریافت و ارسال بازخورد دارند.
در کلاس درس، گاهی اوقات غیرممکن است که به هر دانش آموز توجه و بازخورد مورد نیاز آنها ارائه شود. اما وقتی گیمیفیکیشن را معرفی می کنید، خود بازی این بازخورد را ارائه می دهد.
وقتی دانش آموزی خوب عمل می کند، بازی به او پاداش می دهد، در حالی که، اگر دانش آموزی با وجود تلاشهای مکرر اشتباه کند، بازی او را تشویق می کند و راههای جایگزینی را برای بررسی و رفع مشکل به آنها پیشنهاد میکند.
گویی یک دستیار دیجیتالی دارید که هم به شما و هم به دانش آموزانتان در هر مرحله از پیشرفت حرفه ای آنها کمک می کند. با داشتن این بازخورد اضافی، دانشآموزان میتوانند خیلی سریعتر از حالت عادی آنچه را که اشتباه انجام میدهند، بیاموزند. این کار باعث میشود که آنها روش صحیح را برای دریافت پاسخ مناسب و ادامه درس آسانتر کنند.
دانش ماندگارتر با تقویت انگیزه دانش آموزان
هرچه دانشآموزان بیشتر درگیر مطالبی شوند که یاد میگیرند، بیشتر از حالت عادی آن مطالب را به خاطر میسپارند. از آنجایی که بازی ها در جلب مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری بسیار مفید هستند، آنها آموختهها را بیشتر به خاطر می آورند زیرا در طول درس فعال بودند.
در زمان امتحانات و آزمونها سعی کنید اطلاعات را در قالب یک بازی ارائه دهید و ببینید که دانشآموزان شما در آزمون با روش مطالعه بازی وار سازی شده در مقایسه با روشهای سنتیتر چقدر بهتر عمل میکنند.
یک محیط آموزشی راحت ایجاد کنید
آیا تا کنون دانش آموزی داشته اید که حتی برای یک درخواست کمک ساده خجالت بکشد؟ شما هرگز نمیتوانید کاملاً مطمئن شوید که آیا آنها به اندازه کافی با مطالب درسی درگیر شده اند یا خیر، زیرا به ندرت دست خود را بالا می برند. آیا دانش آموز دیگری دارید که همیشه درخواست کمک میکند و رفع نیازهای دانش آموزان دیگر را دشوار می کند؟
گاهی اوقات یادگیری در یک کلاس درس برای برخی افراد، تجربه ای طاقت فرسا است. گیمیفیکیشن آن را حتی بهتر میکند زیرا همه مزایا در کنار هم قرار میگیرند تا محیطی راحت برای همه دانش آموزان ایجاد شود.
در یادگیری مبتنی بر بازی و بازی وار سازی آموزش، برای دانشآموزان ساکت لایهای از حریم خصوصی اضافه می شود که به آنها اجازه میدهد هنگام کار با مطالب احساس راحتی کنند. در مورد دانش آموزان فعال و شلوغ تر، داشتن کنترل بر آنها و جلوگیری از ایجاد آشفتگی برای بقیه دانش آموزان آسان تر است.
به علاوه، بهترین مزیت گیمیفیکیشن این واقعیت است که دانش آموزان به سادگی از این فرآیند لذت می برند. این روش عمل یادگیری را به یک تمرین سرگرمکننده تبدیل میکند که حتی برای کسلکنندهترین موضوعات نیز علاقه و انگیزه ایجاد میکند. همه اینها باعث میشود یادگیری آنلاین بهجای تجربهای استرسزا، به یک فعالیت آرامشبخش تبدیل شود.
انگیزه قوی دانش آموز، مطالعه را برای همه بهتر می کند
تمرکز بر بازی در کلاس درس، می تواند یک تغییر بزرگ باشد، اما همچنین می تواند یک مزیت بزرگ به شمار آید. با یافتن راه هایی برای تقویت انگیزه دانش آموزان، صرف نظر از موضوع، انتقال مطلب بسیار آسان تر خواهد شد. با استفاده از بهترین ابزار دیجیتال موجود، کلاس ها را هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان بهتر کنید.
هر زمان که احساس کردید کلاس شما در حال رکود است، از گیمیفیکیشن برای تقویت انگیزه دانش آموزان استفاده کنید!
دیدگاهتان را بنویسید